Eten met aandacht zou helpen bij diabetes

Deel via:

“Eten met aandacht zorgt niet alleen voor gezonde eetkeuzes, maar verkleint mogelijk ook het risico op diabetes en hart- en vaatziekten. Tot die conclusie komen onderzoekers van de University of California, San Francisco.”
Zo opent Annemieke Hoogland haar vandaag uitgekomen artikel op Gezondheidsnet.nl.

Een pakkende alinea voor mij, want zoals jullie wel weten ben ik al 223 dagen bezig met het bijhouden van mijn avondeten. Inmiddels telt mijn Instagramblog @Oneyearofdinner bijna 900 volgers. Iets wat me nog steeds verbaast. Een project wat ik voor mijn eigen mindset ben gestart.

Het artikel van mevrouw Hoogland bespreekt globaal het onderzoek van Jennifer Daubenmier (en haar 16 collega’s). Ik zou mijzelf niet zijn als ik niet de bron gelijk zelf zou raadplegen. Ik ben dus begonnen met het bestuderen van het onderzoek van mevrouw Daubenmier, getiteld Effects of a Mindfulness-Based Weight Loss Intervention in Adults with Obesity: A Randomized Clinical Trial.

 In dit onderzoek heeft de onderzoeker het doel om te bepalen of mindfullness technieken bijdragen aan gewichtsverlies wanneer gecombineerd met een dieet-beweeg programma. Hiervoor heeft ze vijf en een halve maand bijna 200 volwassenen met obesitas gevolgd.

Het resultaat? Mindfulness toepassen heeft niet significant verschil gemaakt in het verliezen van gewicht, maar biedt mogelijk op lang termijn verbetering in sommige aspecten van metabolische gezondheid in overgewicht en er is meer onderzoek voor nodig om daadwerkelijk resultaten te meten. Niet significant houdt in dat de controle groep ‘maar’ 1,5 kg minder afviel. Dit wordt trouwens ook in het artikel benoemd, dus men liegt verder niet.

Mooie kop op gezondheidsnet.nl, maar meer dan click-bait is het dus niet.

Bewuster bezig zijn met eten kan ik op eigen ervaring overigens wel aanraden. Sinds ik bezig ben met mijn project ben ik langer bezig met koken, het opmaken van het bord, de juiste foto te maken en ik geniet vaker van het eten dat ik eet. Soms hebben mijn mede-eters de helft al naar binnen en moet men dus daarna wat langer op mij wachten. Ik vind het belangrijk om de tijd te nemen voor het eten – en tegelijk eet ik er dan ook minder van!

Comments

Reacties

Geef een reactie

Your email address will not be published.Required fields are marked *